Allmänna villkor
Nedan villkor reglerar kundens köp av varor och tjänster tillhandahållna av Lapplandet AB, härefter kallad ”leverantören”. Villkoren gäller alla typ av köp såvida annat inte blivit överenskommet mellan parterna.
1. Priser, frakt och leverans
Vid mottagandet av beställning skickar leverantören ut en orderbekräftelse via mail till kunden. Det är alltid kundens ansvar att kontrollera leveransadress, personuppgifter samt att vara och pris stämmer överens med det kund beställt. Priserna på leverantörens hemsida anges i Svenska kornor (SEK) och inkluderar alltid 25% moms. Priser på hemsidan kan komma att justeras utan varsel, pris vid genomförd beställning är priset som gäller och kan inte ändras retroaktivt. Leverantören reserverar sig för uppenbart felaktiga priser. Leverantören förbehåller sig även rätten att utan närmre varsel ändra leveranstider. Alla beställningar är bindande när de registrerats på leverantörens server. Frakt sker alltid utan extra kostnad och leveranstider sker generellt mellan 3-5 arbetsdagar med vissa undantag.
2. Ansvarsfriskrivning
Motiv och färger ser generellt sett väldigt lika ut i verkligheten i jämförelse med det som återges på leverantörens hemsida, däremot kan det i vissa fall uppfattas aningen olika vilket oftast beror på skärminställningarna på kundens dator eller mobila enhet. Leverantören reserverar sig mot sådana felaktigheter men uppskattar om kunden hör av sig om någonting upplevs som avvikande för att leverantören ska kunna åtgärda problemet.
3. Ångerrätt och reklamation
Kundens ångerrätt gäller under 14 dagar från den dag kunden mottagit sin vara. Kunden ansvarar för att hålla varan i lika gott skicka som när den anlänt men får givetvis varsamt undersöka varan. Kunden får dock inte använda varan. Om varan skadas eller försvinner på grund av vårdslöshet förlorar kunden sin ångerrätt. Varan ska återlämnas till leverantören inom 14 dagar från den dag varan är kund tillhanda. Meddelande om ånger/reklamation går bra att maila in till oss, se kontaktuppgifter under ”Kontakta Oss” eller genom att fylla i konsumentverkets blankett och bifoga i paketet du skickar tillbaka till oss.
Ångerrätten gäller enbart på varor som inte är personligt eller specifikt anpassade för kunden.
Returer och reklamationer sänds till adress: Box 14086, 167 14 Bromma. Mottagare ”Lapplandet AB”.
4. Ånger och Retur av beställningsköp (specialtillverkad vara)
Med specialtillverkade varor menas varor som är tillverkade enligt kundens önskemål – alltså med tryckt namn eller något annat. När kunden använder sig av beställningsköp bortfaller 14 dagars returrätt och kunden accepterar vid beställningen att produktionen kan inledas. Givetvis kan du som kund alltid reklamera en vara som upplevs defekt eller på annat vis inte brukbar på tänkt sätt.
5. Tvist
Vid eventuell tvist följer leverantören Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
6. Force Majeure
Händelser såsom krig, naturkatastrofer, strejker, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, sjukdom, importförbud och andra händelser, oavsett om detta förekommer hos leverantören eller hos leverantörens underleverantörer, vilket inte kunnat förutses, ska Force Majeure åberopas, vilket innebär att leverantören befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
7. Sekretess
Leverantören behöver namn, adress och e-post när du handlar hos leverantören. Informationen lagras i förbindelse med bokföring, avgiftshantering, kommunikation med kunden och eventuell reklamation. Av säkerhetshänsyn lagrar vi också IP-adressen som användes i samband med beställningen.
Vid beställning kan kunden själv välja om denne vill motta nyhetsutskick och reklam via mail. Det går alltid bra att avregistrera sig från dessa utskick när som helst. Vi använder oss av Sendinblue.com för våra massutskick och orderbekräftelser.
Vid betalning via faktura eller kort lagrar vi inte upplysningar utöver det som är nödvändigt för att garantera en effektiv hantering av eventuella problem med belastning, upphävning av reservation och kreditering.
Vi använder oss av Trustpilot i förbindelse med insamling av kundrecensioner. För detta ändamål ger vi dem tillgång till namn, ordernummer och e-postadress.
8. Betalningsvillkor
Betalningen kan ske på följande sätt Bank eller kreditkort
- Bank eller kreditkort
Betalning med antingen VISA, VISA Dankort, MasterCard (Eurocard), Maestro eller Diners Club kort går genom Klarna. Läs Klarnas betalningsvillkor här
- Faktura
Betala i efterskott med 14 dagars betalningstid. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas från Klarna till den e-postadress som har uppgetts vid beställning. Kontakta kundtjänst om du tappat bort fakturan och behöver en ny kopia. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt en dröjsmålsränta om 24%. Vi skickar endast till din folkbokföringsadress.
- Swish
Swish är ett säkert, smidigt och kostnadseffektivt sätt för oss att ta emot din betalning, lika säkert som i internetbanken och mobilbanken. För att betala med Swish behövs apparna Swish och BankID i din mobiltelefon.
9. Copyright
Allt innehåll på www.lapplandet.se:s internetsidor och sociala medier är copyright Lapplandet AB och skyddas av upphovsrätten, marknadsförings- och varumärkeslagen. Det innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, information om produkter, bilder/grafik, design, layout och allt annat innehåll på leverantörens internetsidor under inga omständigheter får laddas ner, kopieras eller användas på annat sätt utan att detta specifikt avtalats med Lapplandet AB.
Lapplandet AB – Upprättad April 2022
Kontaktinformation
Lapplandet AB
Org.nr – 559371-4891
Innehar F-skattsedel
Adress:
Box 14086
167 14 Bromma
info@lapplandet.se